Bewust leven,  Lifestyle

Simpeler leven en hoe ik dit toepas

Tegenwoordig kom je steeds meer berichten, verhalen en artikelen tegen over simpeler leven. Wat houdt het in en hoe leef je dan simpeler? Ik wil graag simpeler leven. Maar simpeler leven betekend niet perse makkelijker leven. En dit kan voor iedereen andere dingen betekenen. Voor mij betekend simpeler leven uit de “Ratrace” stappen en genieten van de simpele dingen in het leven. Kiezen voor kwaliteit over kwantiteit, want die volle agenda levert mij alleen maar stress op. Terug naar voldoening halen uit wat je doet ipv alleen maar doen wat er van je verwacht wordt. 

Er zijn een paar dingen die mij geholpen hebben om te starten met simpeler te leven.

Een ochtendroutine.

Om te beginnen ben ik begonnen met eerder opstaan en de ochtend om op mijn gemak de dag te beginnen. Dus niet opstaan en mezelf haasten om binnen een half uur te kunnen vertrekken naar mijn werk. Het is niet zo dat ik nu standaard een bepaalt ochtend ritueel uitvoer, maar ik ben flexibel in wat ik doe, zolang het er maar voor zorgt dat ik me niet hoef te haasten. Ik drink altijd een kopje thee om de dag mee te beginnen en meestal schrijf ik in mijn dankbaarheidsdagboekje, wat ervoor zorgt dat ik mijn dag positief begin. Soms lees ik een paar bladzijdes en soms sport ik even voor het douchen. Voor mij is het belangrijk dat het vrijblijvend is wat ik doe zodat het geen ‘moetje’ wordt.

Mij heeft het lezen van het boek Miracle Morning door Hal Elrond (aff.)heel erg geholpen om te beginnen met het starten van een ochtend routine. Nadat ik deze had gelezen en het ben gaan proberen was ik verkocht en ik sta nu minimaal 2 uur eerder op voordat ik de deur uit moet of moet beginnen met werken als ik vanuit huis werk. Nu doe ik echt niet alles wat Hal Elrond in dit boek aanraadt (al heb ik wel alles geprobeerd), maar hij legt hierin wel uit wat voor voordelen het heeft om met een ochtend routine te starten.

Meer voldoening en positiviteit.

Zelf fruit en groenten groeien in de tuin. Ik haal heel erg veel voldoening uit het zelf plukken van het fruit van de struiken en bomen. Ook even de tuin in voor de sla, die ik zelf gezaaid heb is altijd een geluksmomentje. Maar ook het maken van mijn eigen wasmiddel of schoonmaakmiddel vind ik een fijne bezigheid. Het kost wel meer tijd, maar ik haal er meer voldoening uit. Daarnaast scheelt het heel veel geld en is het ook nog eens milieuvriendelijk.
Bedenk je eens waar jij voldoening uit haalt en hoe je dit meer kan implementeren in je leven. 

Ik vind het heerlijk om even te tuinieren met een luisterboek. Voor mij de ideale combinatie van 2 van mijn hobbies. Nu ik thuis werk kan ik dit makkelijk even een halfuurtje doen tijdens mijn lunchpauze.

Minder nieuws kijken en luisteren. Nu heb ik dit een beetje verzaakt bij de start van corona, maar zodra we terug zijn bij normaal stop ik weer met nieuws kijken. Door geen nieuws meer te kijken word ik minder blootgesteld aan negatieve berichtgevingen waardoor ik positiever ben en kan blijven. Nieuws is meestal gefocust op de negatieve dingen en het is heel erg makkelijk om dan ook negatief te worden. Hetzelfde geldt voor social media ook hierin heb ik flink geschrapt al dan niet wet wat en wie ik volg, maar ook het verwijderen van accounts omdat ik ze toch niet meer gebruik of niet omdat ik er blij van word. Je kan zelf kiezen om de negativiteit achter je te laten. Door te beseffen dat je hierin een keus hebt is het ook makkelijker om je er minder van aan te trekken.

Dankbaarheid en mindfulness.

Dankbaarheid. Wees dankbaar voor alles in je leven. Focus je op de dingen waar je dankbaar voor bent. Een dak boven je hoofd, de mogelijkheid tot het nemen van een warme douche elke dag, je partner, dat berichtje dat j ontving van een goede vriendin. Als je je focust op deze dingen ben je minder geneigd om te klagen en sta je direct meer voldaan en positiever in het leven.

Leven in het hier en nu en dus maar met 1 ding tegelijkertijd bezig zijn. Doordat je je aandacht nog op 1 ding gericht hebt en niet meer op meerdere dingen kan je je veel beter concentreren en raak je minder snel je focus kwijt wat bij voor heel veel frustratie zorgde. En nog steeds want dit is voor mij nog altijd een van de lastigste dingen om te doen, maar de aanhouder wint en ik last dagelijks een aantal mindfulness momentjes in om weer even tot mezelf te komen. 

 

     

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.